dagens ridning

okej motioneringen av lillens ponnyer sket sig haha, vet inte varför för hade ju hyfsat gott om tid.. kan ha varit mysstunden jag hade med båda mina, men who knows? hehe :) älsklingshästarna!
båda mina gick iaf varsitt ordentligt pass vilket va prio 1!

började med Ebba som skötte sig helt över förväntan, vilat sen i tisdags tror jag vilket inte är helt okej men hon va rätt lugn och fin ändå, taggade såklart upp sig ju längre passet gick men så brukar det va. Flyttade henne väldigt mycket för skänkeln i skritt och trav, så fort man lägger på vänsterskänkeln flyger hon typ åt sidan så där får man passa henne, man vill ju flytta ett steg i taget. Högern däremot är raka motsatsen, i princip omöjligt! Fy så arg hon blev på mig, blev en hel del sparkar,bockar och hopp rakt upp i luften.. Tillslut släppte det någerlunda och då gick vi över till galopp och då bestod de första 10min av att hon for runt som en kanonkula, bockandes och sparkandes. Sen va hon riktigt fin i galoppen och då avslöt jag ganska snabbt, kunde säkert klämt ur lite till och fått henne lite mer som jag vill ha henne, men samtidigt riskerar man då att ramla över vad hon orkar/har lust med och så slutar passet i pannkaka, vilket händer lite för ofta ;) så vi slöt i tid idag, travade av lååång och låååg. (nu vart det rejält långt här haha)

sen pulsade jag och otto i den superdjupa snön i en av de bortre hagarna. hehe. Nä, snön va inte så djup som jag trott men den va rejält tung och blöt så den sög ganska bra ändå! Galoppjobbade större delen av passet då jag va lite för trött och hungrig för att sitta och traggla massa öppnor och slutor osv i trav. Jobbade i ett lite högre mera "tävlingstempo" för vi har fastnat i lite väl seg "dressyrgalopp"(no offense) senaste tiden. Så fokuserade på att hitta en bra effektiv energisk galopp utan att han blev lång och inte bromsa upp massa i svängarna. Roligt tyckte både jag och otto haha :) när vi travade av så kom han igång riktigt ordentligt och hade riktigt tryck och schvung vilket jag tycker är ett ganska bra tecken på att han jobbat igenom hela kroppen ordentligt, härlig känsla! 


Pappa smyfotade lite när jag red haha:)

nu har kvällens spenderats med lite mysig släkt, middag och kladdkaka. Mysigt mysigt!  



SEN BTW;
Hur intressant tycker ni att det är med dehär dagens ridpass inläggen? Jag kommer fortsätta med dom då det är väldigt bra att ha för mig själv att kunna gå tillbaka och se, utöver det jag skriver i min hästkalender.. Men tycker ni det är kul att läsa eller blir det för mycket/vill ni ha mer detaljer över hur jag/vi(inkluderar ronja&alva) lägger upp ridpassen?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: