De nya spöreglerna

Jag vet flera som haft svårt att hitta de nya reglerna om spö i TR och nu råkade jag snubbla över dom inne på en blogg så tänkte va lite vänlig och dela med mig av dom. Hehe.

TR Mom 174 Överdrivet användande av spö
Ett spö kan aldrig användas för att ventilera en ryttares temperament. Sådant spöbruk är alltid överdrivet.
Ett spö får aldrig användas efter att ekipaget blivit uteslutet eller efter att hästen hoppat banans sista hinder.
Rundslag är aldrig tillåtet. Med rundslag menas när spöhanden lyfts högre än ryttarens axel. Om hästens skinn går sönder är det alltid överdrivet användande av spö.
En ryttare som missbrukat eller överdrivet använt spöet blir avstängd och kan dessutom få böter
Om hästen blöder på flankerna, i munnen eller ur näsborrarna, eller har märken efter överdrivet användande av sporrar eller spö var som helst på hästen medför detta avstängning.


randoooombild på mig & Apocalypse "CALLE" valack 2004 e. Carte d'or

Tycker det är jättebra med skärpta regler angående spöanvändningen, det behövs verkligen!
Ska bli intressant och se hur de efterföljs bara.. Speciellt här på Gotland! 

Det där med att man inte får slå efter man blivit utesluten känns väl som att det är det som flest kommer "åka dit på" i de lägen hästen vägrat ut sig på då. Är väl inte så jätteofta folk faktiskt slår så att de blir märken eller liknande, på tävling iaf. Blir att säga till de små b-ponnyryttarna ordentligt nu vad som gäller, inte för att jag brukar ha några problem på den fronten så att säga men ;) 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: