Det där med täcken...

Såsom alla andra vintrar är det ett himla snack på täckesfronten. Ska man ha täcke, hur tjockt/hur många?
Har man en klippt/rakad häst antar jag att det är en självklarhet med täcke för alla, men sen bara för att hästen är oklippt behöver den ju inte gå naken utan många klarar sig med att ha en oklippt häst med täcke och det fungerar fint.

För tillfället är alla våra hästar mer eller mindre nyklippta, och alla går med minst två täcken.
Man snackar ju om lager på lager på människor, så jag tycker det borde funka bäst på hästar oxå? Sen skulle jag vilja ha tjockare täcken till mina hästar, men eftersom det är första vintern med stora hästar har jag satsat på att köpa två täcken till varje i lite budgetvariant, nästa vinter ska det dock införskaffas ett ordentligt tjockt täcke till varje häst :)

Oftast klipper jag hela benen, halva huvudet och resten av kroppen förutom en fläck under sadeln och en liten trekant vid svansen. Ebba har ju bara ett heltklippt ben, planen var att jag skulle klippa resten men eftersom det blivit så kallt och hon är väldigt frusen så får det vara. Nu senast jag klippte Svinto lät jag även hans ben vara, han klipptes ju i november innan det och då klippte jag hela benen så de var inte jättelurviga och han är ju lite gammal och stel.

Ebba går för tillfället med ett tunt(typ lite mindre än 100g skulle jag gissa) stalltäcke, ett 300g vintertäcke och överst ett 250g vintertäcke. Hon är realtivt nyklippt, tror jag klippte henne på jullovet. Hon är iaf väldigt frusen av sig men med detta har hon hittils inte frusit. Hon har väl runt 600g på sig sammanlagt.
Otto går med ett stalltäcke som är lite tjockare än Ebbas men det är inte så tjockt, men runt 100g. Och över det ett 300g vintertäcke. Han klipptes nån vecka efter nyår och är inte jättefrusen av sig men har frusit lite med detta ibland. Blir det kallare igen åker nog ett till 300g täcke på. 

Kelly klipptes lite efter nyår har jag för mig och är rätt frusen av sig. Hon går med ett likadant stalltäcke som Ebba underst och sedan ett 400g täcke med hals.
Svinto klipptes i Måndags och går med ett fleecetäcke underst och över det ett likdant 400g täcke som Kelly med hals. Även han är ganska frusen, men han är dessutom rätt fet så han håller värmen rätt bra.  

När jag rider har jag alltid mitt ull-ridtäcke från Börjes, som förresten är väldigt bra i passformen (och det är snyggt trots att det va billigt). Oftast har jag även ett fleecetäcke över sadeln som jag knäpper fram i bringan och rider fram med. Är det hemskt kallt brukar de gå hela passet med det på. När jag fixar hästarna inför ridning står det alltid med täcke över länden. Vi har ju ett kallstall så hästarna står även med samma täcken dygnet runt.

På vintern fodrar vi även ganska duktigt med hösilage och ibland även halm för att de ska hålla värmen och vikten. För tillfället fodras de tyvärr bara 2-3 ggr/dag eftersom ingen är hemma på dagarna och jag kommer ofta hem sent. Men det tänkte jag skriva mer om i ett annat inlägg.

Hur gör ni andra med klippningar och täcken?  


Postat av: emmi bear

Hästar som skakar fryser oftast inte, utan skakar för att hålla värmen, Men antar att dom är på G att börja frysa iförsig ;)

2012-02-11 @ 17:00:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: