Eldprovet.

Idag hade Castro sitt eldprov när det gäller hoppningen. Hoppade i lilla ridhuset, ett räcke och en oxer.

Det var ganska hårt där inne så jag hoppade 1-2 språng på varje höjd, totlat kanske 7 språng på oxern och 2 på räcket, (då har jag inte räknat med när jag hoppade fram på 40cm)

Började med att hoppa lågt några gånger för att känna på vilket humör han var, och han lyssnade jätte bra och tog bara ett litet okompliserat språng utan att kasta sig över eller dra något efter=han var på bra humör.

Sen så började jag hoppa lite po oxern, vilken till en början var en kryssoxer, först två språng på kanske 80cm, sen 1,10m. Sen ändrade vi till en paralelloxer på 1.20 och till sist 1,40m

Han hoppade helt okej och gjorde ett riktigt fint språng, men sen så bockade han efteråt den gången, fast av glädje och inte dumhet. Knäpp häst.

Sen tog jag bara räcket två gånger, eftersom det stod i det svåra varvet, först på 1m och sen 1,35m. När det låg på 1.35m så hoppade han riktigt fint, men blev lite stark efteråt.

Till sist så låg jag på en volt på räcket när mamma hade tagit bort översta bomen så det var bara en bom som låg på hållaren på ena stödet, typ ett halvt kryss alltså, red då endast i det svåra varvet så att vi skulle avsluta lugnt och fint och lätt. La han nära på bomen varje gång så att han skulle hoppa upp sig lite vilket han gjorde väldigt bra.

Allra Allra sist gick vi in till stora ridhuset och tog fram vattenmattan som jag galopperade över ett tag. Även här galopperade han riktigt fint och var väldigt mjuk i munnen. Och sen red vi hem igen.

Så som ni kanske förrstår så blir det nog tävling för hans del nästa helg, detta har vi längtat efter länge, eller iaf jag. ;)




Juste avstånden kände jag asbra idag, så jag kunde mest bara sitta där uppe och ge små signaler till Castro så kom vi fint på hindret. Nu sitter jag där jag skall sitta helt enkelt, underbart!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: