Hur jag lägger upp mina ridpass(LÅNGT)

Ida om KA0S:
Hur lägga du/ni upp ett ridpass om du ska bygga muskler, kondition osv. Hade varit roligt att läsa, alla har ju olika sätt :)

Svar: Nu ska jag erkänna en lite småpinsam sak, jag har väldigt sällan en plan för varje ridpass varje dag. Okej, typ aldrig haha. Eller jag planerar väl upp lite inför varje vecka vad varje häst ska göra på ett ungefär, dock inte för exakt vilka dagar och sådär. Utan jag har väl mera bara en plan för vad veckan ska innehålla, typ galoppjobb, dressyrx3, bommar, hoppa en viss övning, skogenx2 osv. Sen planerar jag när jag fixar hästen vad jag ska göra, beroende på humör, och eftersom vi inte har ridhus hemma så även väder och underlag.

Har heller aldrig haft en häst som man bara kunnat vara helt bestämd med och "idag ska vi göra det här och det här". Utan ofta har det varit så att man har jobbat med det som gått för dagen, sen vissa dagar har man ju såklart fått verkligen köra igenom det man vill ha igenom. Men det skulle aldrig fungerat med den metoden varje dag på de hästar jag haft. Man får välja sina fighter, vissa dagar får man anpassa sig efter hästen och vissa dagar får hästen anpassa sig efter ryttaren, man ska ju vara ett team. Hästar är ju oxå individer med känslor och humör.
Och har man haft tre pissmärrar samtidigt har man minsann fått lära sig vikten av att vara ödmjuk och ge sig i tid. ;)

Men sen för att bygga muskler är ju såklart beroende på vilka muskler som man ska fokusera på, men som hoppryttare så är ju rygg och bakdelsmuskelaturen prio 1!  
För att bygga ryggmuskler är det ju såklart klättring, vi har faktiskt en hel del bra klätterbackar häromkring, dessvärre är de väl alla drygt 45min-1timme iväg, men de finns på flera håll. Annars tycker jag longering eller tömkörning är ett bra komplement till ridning då ryggen får jobba fritt och det är på många hästar lättare att få den att arbeta helt avslappnat när den slipper en ryttare som den ska balansera upp. Sen upphöjda bommar, studs och liknande.

För att stärka bakdelen är väl det bästa övergångar faktiskt, det är ju sådant man kan lägga in hela tiden och som är bra på många sätt. På en hetsig spänd häst kan det vara bra för att få den att chilla och lugna ner sig och lyssna, har man en lite seg häst är det jättebra sätt att aktivera den så den blir lite mera vaken. 
Sen travhoppning är ju väldigt stärkande, och väldigt nyttigt för både häst och ryttare. Har man lätt att gå före hästen i språnget så är det även en jättebra övning, jag tycker det är hemskt att travhoppa haha. Men det är nyttigt!

Kondition, ja då brukar det väl bli galopp i skogen. Intervaller oftast, och sen arbetas mina hästar större delen av de dagliga ridpassen i galopp men för att träna flåset speciellt så är det intervaller och enstaka riktigt långa galopper. Ett tips är ordentliga tempoväxlingar då du tränar både styrka, när den går i kort samlad galopp, och kondition när den går i ökad galopp. Långa skritturer är även super för konditionen och även ryggmusklerna!

Hur jag lägger upp själva passen är lite beroende på hur jag ligger till tidsmässigt haha, och såklart vilken häst jag sitter på och vad passet ska gå ut på. Men aldrig mindre än 10min framskrittning. Sen joggar jag alltid igång hästen lite lång och låg först och ser till att hästen är lösgjord, är den inte det finns det ju ändå inget att jobba med lixom, sedan mittendelen av passet består av att jobba hästen där det behövs och sedan när jag känner mig klar så travar jag av hästen så lång och låg som möjligt, ofta galopperar jag oxå av hästen några varv lång och låg innan jag travar av. Sen skrittar jag av minst 10min, antingen på ryggen eller för hand. 
Det är ju så himla olika från häst till häst, på Kelly travade jag iprincip alltid fram på lång tygel först och började inte kräva något mycket av henne förens efter hon galopperat. Ebba kan vara som en bomb i början så henne gäller det att vara lite försiktig med och ofta kanske låta busa av sig först. Otto brukar jag trava lång och låg i lite övertempo för att han ska vakna lite.  Min vardagliga ridpass ligger på allt ifrån 25min-1,5 timme.  
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, jag har ju inga speciella metoder så direkt och är verkligen urusel på att planera. Det brukar bli som de blir helt enkelt. Tycker mina hästar oftast är fina i kroppen och ser välmående ut, konditionen är väl inge fel på heller då de brukar återhämta sig rätt snabbt tycker jag. Är det något jag tycker behöver jobbas på lägger jag kraft på det och har det i åtanke. Variation är dock något jag hela tiden jobbar "med". På alla sätt, allt från bett till underlag, form på hästen och arbete.

Haha okej det här spårade ju ur lite och det blev väldigt långt och lite snack om allt möjligt.. Men jag är väldigt ostrukturerad, hade gärna varit mer diciplinerad och planerande men that aint me så att säga ;)
Hoppas det var lite på rätt spår om vad du ville veta iaf Ida!


Postat av: KarolinaWestberg

vad har ni för typsnitt i eran blogg?

jag har letat hur länge som helst efter något bra, men de funkar verkligen inte:S

2012-02-29 @ 09:52:55
URL: http://karroannie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: