ACTA AVTALET

Vet inte hur insatta alla är i det här, men det är ju nu så att Sverige nyligen skrivit på detta avtal med flertal andra länder. Dock har det inte trädit i kraft ännu då riksdagen fortfarande kan säga nej så vi kan fortfarande göra skillnad! Jag ska erkänna att jag inte alls är särskilt insatt i sådant här men tycker samtidigt det är väldigt intressant. Tänkte inte göra värsta åsiktsinlägget men kände att jag iaf ville skriva nånting om det!

Det värsta enligt mig är nog att Sverige som ska vara ett demokratiskt land, inte låtit folket haft någon del i detta beslut utan det har varit väldigt nedtystat allting.

För att lite snabbt förklara vad det handlar om:
"Vad är Acta?
Acta är ett internationellt avtal om åtgärder mot piratkopiering och varuförfalskning. Det har förhandlats fram av USA, EU-länderna inklusive Sverige och nio andra stater. Syftet är att få gemensamma minimiregler för hur intrång i upphovsrätt, patent, varumärken med mera ska beivras. Det motiveras med att falska varor och kopior skadar lönsamheten i många branscher."
- Dagens Nyheter

Det många nog tror är att avtalet enbart är till för att stoppa fildelningen på internet, vilket fine det hade jag kunnat köpa, men avtalet handlar även om att stoppa piratkopiering på kläder och framförallt, medicin som de fattiga länderna använder för att behandla sjukdomar såsom malaria och hiv. Folket i dessa länder har ju omöjligen råd med orginalmedicinerna och använder istället de billigare kopiorna. Läkare utan gränser är ett exempel på en organisation som är emot avtalet. De behandlar runt 160 000 människor drabbade av hiv, till största delen med kopierade läkemedel. Många av dessa människor riskerar nu att dö om avtalet går igenom.
Sedan är det väldigt många som värderar sin anomynitet på internet och vill kunna göra som de vill utan massa skit, men detta tycker jag ändå är mindre viktigt om man ska se "the BIG picture" lixom.  

"– Avtalet skrivs inte för vanliga människor utan av stora företag för deras egen vinnings skull. Och den som anklagas för att bryta mot reglerna i avtalet har bevisbördan och måste bevisa sin oskuld. Det är inte okej, sa en maskerad demonstrant som kallade sig Anonymous." - Dagens Nyheter

Vill man skriva under protestlistan mot ACTA AVTALET så kan man gå in HÄR!


Postat av: Julia

jag ska läsa på mig lite ordentligt innan jag börjar skriva något bara :)

2012-02-13 @ 19:37:27
URL: http://rsjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: