Castro

Som sagt så var det en fysio teraput/neuro speciallist/chiropraktor som kollade på Castro idag och detta var vad hon hade att säga om min gamla man.

Det fösta hon lade märke till var att han var stel och hade lite problem med sina bakknän, mest höger, hon trodde att det nog var en blandning mellan en gammal skada och förslitning som alla gamla hopphästar som varit på hög nivå hela livet oftast hade. Så han skulle bli behandlad mycket med laser och även bli masserad med värmande liniment. han har haft mycket problem med sitt kors, men det var pga av hans knän.

Sen var han ganska omusklad vid manken, men resten av kroppen var bra musklad, men det vid manken kunde man nog inte göra något speciellt åt.

Sen var det ett område mitt på ryggen där han inte hade någon rörelse över huvudtaget utan han satt helt fast, men han hade inte ont utav det eller något sånt, så det störde honom inte.

Sen så var även halsen väldigt stel, så jag skulle försöka stretscha den ofta och när jag värmt upp honom ordentligt när jag red så skulle jag försöka ställa han mycket och försöka mjuka upp bogen så mycket som möjligt.

Sen sa hon att han behövs behandlas och kännas igenom ganska ofta så att han inte stelnar till och han skulle absolut inte vila något. (vilket han inte gör heller)

Och antagligen om vi hade rönkat hans kropp så hade vi hittat fel i både hals, rygg och bakknän, men eftersom han inte har ont utav detta så var det inga problem eller något som störde honom, utan han blir bara lite mer stel utav det. Men med rätt ridning och bra ridning så var det inga problem alls.

Men förutom allt detta så verkade han vara väldigt fräsch för sin ålder, bara lite gammal och stel. ;)

Men man får ju lite panik när hon drar upp alla dessa fel, men hon sa också att han antagligen kommer hålla i flera år till. Så det var ju bra och skönt att höra. :)


Postat av: Karolina Westberg

hur gammal är han ?

2012-01-22 @ 09:28:42
URL: http://karroannie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: