dagens ridning

Åkte alltså till ridhuset med båda hästarna, planerna på bio skjöts upp till lite senare i veckan av lite olika anledningar men främst för att pappa inte ville åka och hämta mig vid bussen typ halv ett i natt. Helst förståeligt eftersom han måste upp innan sex imorn eftersom jag ska ha med häst till Visby.

Iallafall så kändes båda hästarna fina, så de va ju trevligt! ;)
Började med Ebba som faktiskt va jättelugn i traven så redan där kom jag åt henne mer än jag brukar då hon oftast bara springer allt vad hon har för att komma undan.. Men idag va hon lugn och mjuk och tog åt sig. Travade över lite bommar på voltspår och där längde hon ut steget jättemycket, finns lite register i hennes gångarter ändå.. önskar att hon släppte fram det lite oftare, men det har ju börjat komma senaste tiden så antar att de kommer mer och mer :) i galoppen va hon lite mer på, men inte alls så himla spänd och het som hon brukar va. Dock sparkade hon en hel del, speciellt när vi va på lite mindre volter och det blir lite mycket power i bakdelen haha. Men jävlar vad hon sparkar, och man är verkligen helt oförberedd varje gång. För hon bara gör det när hon känner för det! Sen fick hon hoppa lite låg studs och ett lågt räcke. Kändes fin där, lät henne rulla på lite som hon ville så hon skulle hålla sig avslappnad. Gjorde inga Ebba-cp-språng haha.
På slutet blev hon nog ganska trött och började sparka hela tiden.. Något jag tycker är väldigt viktigt med mina hästar är att sluta i tid, helst innan de börjar streta emot och bråka, men ibland för att stärka dom lite så måste de ju anstränga sig lite över vad dom orkar men då prioterar jag alltid att hästen ändå ska kännas fin och göra rätt innan man slutar. Sista gången eller gångerna kan man ju istället sänka kraven något så det blir bra.

Otto hade lite ryck, stod och bråkade i transporten under hela tiden jag red Ebba typ. Stod lixom och hoppade upp och ner, bockade och sköt rygg i transporten. Stackars Svinto som stod bredvid, hela transporten hoppade ju upp och ner.. Knäppa häst! När jag red kändes han lite smålurig, va ganska seg i början men efter lite rejäla tempoväxlingar vaknade han lite. Hoppade lite studs och ett lågt räcke, på ca 50cm allting. Sen skulle jag byta varv och skulle då göra det genom att lägga en volt över ett räcke med koner under, då frös han till och hoppade ungefär över stöden! Hindret låg väl på runt 50cm.. Jag va ju helt oförberedd på det då han sällan hoppar klokt när det är så lågt, han brukar väl mest snubbla över haha. Kan ju säga att jag skrek ganska högt haha..
Annars kändes han väldigt fin! Red inte så jättehårt då han ska gå lektion imorn :)


För engångsskull filmade pappa när jag red utan att hoppa, på Ebba. Så ska försöka fixa ihop en film ifrån idag på Bebban och lägga upp. :)

 
Saknar ponnytiden och världens finaste ponny


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: