Hästarn igår.

Först var jag och klipte en häst, vilket gick mycket bra, sååå skönt när hästarna är snälla att klippa!


När jag var klar där åkte jag ut och tog en sväng på Castro. Jag hade planerat in en lugnt och fin tur ett varv runt stora åkern, bara lite lätt och lagom, men Castro hade då tänkt lite annorlunda.

Vi kom iaf fram till ridbanan utan problem, men sen när vi skulle gå ifårn infarten på ridbanan så började han bråka lite, men inte mycket så tillslut kom vi vidare iaf.

Men sen när vi kom upp till den vägen som går raka vägen till åkern så fick vi problem. Castro tänkte minsann inte gå längre än såhär, och då lägger han ju i backen hemåt, och om man går på honom framåt så ställer han sig på bakbenen, dock inte högt till en början.

Så då är det bara att själv lägga i backen fast inte hemåt utan åt det hållet jag vill. Och till en början så går det väldigt bra, han backar rakt och fint utan dumheter. Men eftersom den här vägen är ganska lång, och han började bråka ganska tidigt på den, så börjar han tillslut att tröttna på att backa.

Ibland vid dessa tillfällen så brukar man kunna vänta han rätt och gå vidare utan problem, men inte igår, så fort jag vände han bortåt så stälde han sig på bakbenen och roterade hemåt.

Så det var bara att fortsätta backa, men eftersom han numera var ganska trött på att backa och väldigt upprörd på sin matte som inte gjorde som han ville, så skall han istället stå och skrapa som en galning med frambenen, ibland samtidigt som han går bakåt, och om man tar i tyglarna vid detta tillfälle så ställer han sig åter igen på bakbenen.

Sen när han förstår att inte heller det här fungerar så siktar han på att backa ner i "diket" bredvid vägen. För det är ju så smart(?).

Men iaf så slutade det med att jag fick hoppa av och backa honom för hand den sista biten, man kan ju inte bli sur på honom när man sitter på ryggen, men det går helt okej när man står på marken, så jag tvingade alltså det lilla fanskapet att backa hela vägen fram till åkern, och när vi kom fram kan jag ju säga att både han och jag var ganska så trötta.

Men upp i sadeln igen och iväg i galopp, och fy fan vad fin han var, jag tror nästan att han aldrig har varit så här fin förut. Hade knapt någonting i handen och han gick i rund fin galopp hela tiden.

Så jag tror minsann att jag vann över honom. ;)

Men jag var väl ute i ca 1h och red klokt i kanske 20min, så ja hans bråk tog ju ett tag om vi säger så....



Eftersom Castros dumheter tog längre tid än vad jag planerat så hann jag inte rida någon annan häst innan jag skulle ut till Obelix.

Idag fick den lilla svarta en liten tur på ridbanan, bara skritt och trav och vi var där en väldigt kort tid. :) Men han skötte sig helt okej, bättre i vänster varv än i höger. Men det blir nog bra tillslut det där, han är så fin den lilla hästen. ;)



Sen tog jag en tur på Curt och Stina, Stina som handhäst. Egentligen skulle jag ju rida båda två, men ja jag är ju då ganska lat och sen så skall väl inte Stina gå så avancerat utan mest bara få röra lite på fläsket nu för tiden. Så hon fick helt enkelt följa med för hand. :)

Har aldrig gjort detta med mina hästar förut, så jag var lite nervös, men förutom att Stina skulle bita Curt hela tiden så gick det strålande. Red samma runda som jag gjorde på Castro, men istället för galopp runt åkern så fick det bli trav, galopp kändes lite överkurs.

Men på en annan åker på hemvägen så tänkte jag prova att iaf Curt skulle galoppera, men så fort jag la på galoppskänkeln så flög han rakt upp i luften, och ja då blev ju inte Stina så där jätte glad på honom. Haha

Men det gick faktiskt helt okej och hon lär nog få gå som handhäst fler gånger nu framöver. ;)



Juste köpte en ny grimma till Castro igår eftersom han lyckats dra sönder sin, tänkte först att han skulle få en fin grimma, men eftersom han betedde sig som han gjorde när jag red så fick han den billigaste jag kunde hitta. x) Det kunde han ha!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: