Utrustning: Benskydd

Eftersom ni ville ha lite utrustningsinlägg och det var även en som ville veta vad vi använder på benen på våra hästar vid olika tillfällen tänkte jag passa på att göra en inlägg om just BENSKYDD.

Vid uteritter använder jag just den här årstiden inte skydd alls, mina hästar är *peppar peppar* ganska rädda om benen och med all lera och snusk blir det bara grisigt och risk för skav. När det är snö rider jag inte heller med skydd då de ofta åker av eller glider upp/ner/åt sidan och mest stör. Är det hårt och knaggligt använder jag lindor för att ge lite extra stöd. Annars på sommarhalvåret rider jag nästan alltid med skydd eller lindor. Lite beroende på vad som ska göras, men oftast blir det lindor med paddar under då jag har lite dåligt med hemmaskydd.

Vid dressyrarbete är det nästan alltid lindor runt om som gäller, är jag lat eller om det är blaskigt ute slänger jag på några skydd.

Vid longering är det samma som dressyr, oftast lindor. Har jag en lite sprallig häst brukar jag slänga på boots oxå.

På hoppträningar är det i princip alltid senskydd och låga strykkappor bak. Använder mig då utav ett par billiga gamla Börjes skydd som är i nån lila/rosa nyans. Bra passform och de har hängt med ett par år men börjar bli rätt slitna nu. Enstaka gånger har jag lindor, hade det bla ett tag bak på Otto för jag tyckte han aktiverade bakbenen lite bättre då. Vid hoppning använder jag mig oftast av 50/50 lindor dvs hälften fleece hälften stretch.

På tävlingar har jag ett par bruna Eskadron, senskydd fram och låga strykkappor bak och ett par Tolga läderskydd fram och bak där bakskydden även är lite teknik. Händer ibland att jag slänger på ett par lindor fram eller bak men det va mest på ponny.
Är de broddade med gräsbroddar så har de alltid boots fram, oftast bak oxå. Gäller ju såklart träning oxå.


Tolgaskydden.

I transporten kör jag på lite olika varianter men mina åker alltid med skydd. Måste dock köpa nya sånna här vanliga transportskydd. Annars åker de i lindor och boots eller tjocka backontrack med boots. Ebba kan hända att hon bara åker i vanliga ridskydd men då slängs oftast ett par boots på oxå, hon är ganska lugn om man jämför med Otto som tycker det är lite obehagligt i transporten och kan vara ganska stökig.

I hagen går mina utan, har ännu inte haft någon anledning att sätta på några och får hoppas de fortsätter så. Lindade kan de få gå om det inte är massa gegga, vid behov.

Jag tycker att kan hästen gå utan skydd så måste man väl inte ha det, men samtidigt är det ju en ganska billig och enkel försäkring ifall något skulle hända. Olyckor händer ju väldigt lätt. I hoppning tycker jag skydd runt om är standard, jag hade inte velat hoppa och slått i bommarna eller slått ihop benen vilket de ska våga göra om de ska kunna ta i. Vill man att hästen ska kunna anstränga sig och göra sitt yttersta så gäller det ju att göra det så bekvämt som möjligt, den ska inte behöva bli rädd och osäker för att den slår i någoting.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: