(långt) bloggsvar

Lilla gumman om I brist på annat:
Usch, jag tycker din häst ser farlig ut. Är du aldrig rädd? Varför bockar/sparkar han så? Det ser ut som hans mål är att kasta av dig!
     
  Lilla gumman om I brist på annat:
Usch jag tycker din häst ser farlig ut. Varför bockar/sparkar han så tror du? Har ont eller är han bara dum? Gör du ngt fel?

Svar: Jag är faktiskt sällan rädd när han håller på, visst ibörjan va det riktigt äckligt men man har lixom vant sig lite. Dock efter att han i höstas började bocka och bråka på vägen så han gick omkull och jag gjorde en kullerbytta rakt ned i asfalten va jag faktiskt rätt rädd för honom vilket såklart resulterade i att han blev rätt hemsk eftersom jag backade såfort han började bråka. Dock tvingade jag mig själv tillslut att lixom säga emot och bråka med honom, och då ger han sig oftast.
Oftast är jag faktiskt mest rädd för människor och hästar i närheten, att han ska skada dom eller att han ska skada sig. Som tex igår när han nästan landade i en traktorvagnsgrej.
Jag vet hästar som dömts som farliga och inte fått vistats på tävlingar. Men han har ju i princip alltid varit snäll på tävlingar, fram tills nu då. Men att han bråkade igår tror jag beror mycket på att Ebba var med, iallfall till att börja med + att han va så himla laddad!

Han har hållit på sådär i fleraflera år, många människor har fått tugga sand(eller annat underlag) pga honom och han har skickats runt rätt mycket, blivit kallad livsfarlig osv. Jenny som hade honom förut kollade igenom så gott som varje millimeter av hela honom, röngtade tom, och hittade inget. Det är nog "tyvärr" mer en beteendestörning, något som inte står helt rätt till lixom. Inte helt ovanligt bland hästar, speciellt för oss på den här bloggen haha.

Han är otroligt lättstressad och orolig i huvudet, sätter man för mycket press på honom blir han arg eller frustrerad och det är oftast då han börjar bråka. Men det kan även komma närsom helst, när man busar i skogen, när man är ute och skrittar, eller på tävlingsbanan. Finns inget mönster för när han gör det.
Sen kan jag ju säga att det är ytterst sällan han vill ha av mig, jag kan lova att då ramlar man av. Vilket jag fått känna på.. Ofta gör han som han gjorde i 110n igår, stannar och låter en kravla sig tillrätta innan han fortsätter. Sen har jag absolut inte den bästa balansen så ibland är man bara himla klantig och ramlar av därför. Ibörjan när jag hade honom va det så att såfort jag kom ur balans skickade han av mig, vilket han sällan gör nu förtiden. Men somsagt är han väldigt orolig och beroende av hästar och folk i sin omgivning, Ebba är hans ögonsten som han jobbigt nog inte klarar sig utan. Står han kvar i transporten, på stallgången, i boxen eller dyl så springer han omkring och bockar och stegrar. Han tycker det är ganska äckligt med transporter men har lärt sig acceptera våran(där de står diagonalt), i vanliga transporter får han panik. Eftersom han är så otrygg så är det ju väldigt viktigt att man själv är trygg och säker, och framförallt lugn vilket inte är det lättaste i vissa lägen kan jag lova. Men man får försöka bita ihop. 
Han är ju egentligen världens snällaste myskille, han älskar att stå och pussa och kramas och är jättesocial, men han kan inte va stilla länge och är ju lite stressad och orolig hela tiden. Han har ju nån slags tixx eller beteendestörning, som att väva eller krubbitning. Har aldrig sett någon annan göra så förut, men han krullar ihop halsen och rycker lite hur man nu ska förklara det.

Sen blir han lätt sur när jag gör fel, så man kan väl ibland kalla det mitt fel. Tex så får jag absolut inte bli dragandes i innertygeln, speciellt inte i en snävare sväng. Då gäller det ytterhjälperna, mestadels skänkeln. Sen som på många andra hästar får man ju välja sina fighter, och ibland fjäska en hel del. Men han får ju aldrigaldrig gå över gränsen så det blir farligt. Så han måste ju ändå hållas rätt kort och det måste va tydligt vad han får och inte får göra.

Knäppa hästar är väl inte direkt någon nyhet för mig utan det är väl något man mer eller mindre haft hela livet, vissa mer än andra. Även om Otto kanske är värst på ett sett så har han ofta kontroll på situationen vilket många andra inte haft. Jalle tex som jag knappt kommer ihåg hur många kommer jag ramlat av, gått omkull och slagit runt med. 

Blev ett väldigt långt svar men hoppas ni fick nått klokt svar iaf! Annars är det bara att fråga på :)
Måste btw säga att det är grymt när ni kommenterar, fortsätt så! Gärna mer tips på inlägg speciellt nu när jag är handikappad. ;)
/Sara



   


Postat av: Anonym

Hur går det med Samona?

2012-01-22 @ 22:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: