Bloggsvar (Ronja)

Anonym om Bloggsvar (Ronja):
Vad har ni för benskydd på era hästar när ni rider dressyr/i skogen/hoppträning/hopptävling osv? :)


Svar:

Dressyr- På Curt och Castro har jag snudd på aldrig skydd när jag rider dressyr, så länge jag har haft dom så har de aldrig (pepparpeppar) slagit på sig, och då tycker jag det är lite onödigt att sätta på dom skydd när de inte behöver. :)

Stina däremot brukar alltid ha senskydd fram då hon skaffade ett överben bak på ena kotan i hagen för något år sen, och när man gör ökningar så slår hon ganska lätt på den och då blir hon väldigt osäker och vågar inte länga lika fint då. :)

Skogen- Det är ungefär samma här, Castro och Curt går utan skydd medans Stina oftast går med. :)

Hoppträning- På Castro använder jag bara skydd om jag skall hoppa högt, och då har han bara ett par senskydd fram. Men om jag bara skall ligga ochh rulla runt på 50cm så har jag oftast inga skydd.

Curt har alltid senskydd fram och oftast benlindor bak, jag tycker att han brukar hoppa finare med bakbenen när han har lindor. :)

Stina har alltid senskydd fram, bak brukar jag nog inte ha något, med henne hoppar jag "nuförtiden" max 80cm, så då behöver hon ju inte ha mer skydd än så. :) Men om hon skall vara extra fin någongång så kan hon få ha benlindor bak.

Hopptävling- På Castro brukar jag ha lite olika grejer på. Han har alltid benlindor, antingen bak eller fram. När jag har mina teknikskydd bak så har han benlindor fram, men annars har han senskydd fram och lindor bak. Just för tillfället har jag dock tappat bort ett utav mina teknikskydd...

Varken Curt eller Stina tävlar jag något på, men förr i tiden hade de senskydd fram och antingen bekskydd bak eller benlindor.

I transporten- Här har jag alltid transportskydd på Castro, både bak och fram, för två vintrar sen kunde inte Castro stå klokt i transporten utan galopperade runt som en galning (precis som den hästan i ponnyakuten) så då trampade han sönder båda bakbenen och skavde upp hela rumpan och då fick han ha tjocka paddar, två benlindor och transportskydd på alla benen. Men nu när han får stå brett så är det inga problem så då har han oftast bara transportskydd.

Curt och Stina har alltid transportskydd på alla fyra när de har broddar, men när de inte har några broddar så brukar de oftast åka utan (om vi inte skall åka långt), de står så snällt och fint. :)

I hagen- Castro har väl haft benlindor någongång i hagen, men i vanliga fall går han alltid utan.

Curt har ibland haft benlindor bak eftersom han har väldigt lätt att bli svullen i bakbenen.

Stina brukar få ha lindor när hon skall släppas med nya hästar, och ett tag (efter hon fått sitt överben) hade hon antingen lindor eller benskydd i hagen varje dag, då hon väldigt lätt slog på sig i början. Men nu går hon alltid utan. :)




Mina senskydd, jag har varit alldeles för snål för att köpa the real deal, så jag har bara fejk skydd. (bakskydden använder jag aldrig längre dock)



Mina Tolga teknikskydd. Som för tillfället har försvunnit.




Castro med benlindor fram och teknikskydden bak. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: